loading...

املاک سامان ملک

بازدید : 7
سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 زمان : 14:31

مشارکت در ساخت یکی از موضوعات مهم در صنعت ساختمان سازی است. گاهی اوقات، صاحب خانه یا زمین، ملک خود را در اختیار پیمانکار برای ساخت پروژه مسکونی تحویل می‌دهد تا در آن یک پروژه اجرا کند. در این مقاله به بررسی مشارکت در ساخت و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

مشارکت در ساخت چیست؟

به طور کلی، مشارکت در ساخت به معنای همکاری بین دو یا چند نفر در فرایند ساخت یک پروژه ساختمانی می‌باشد. در این نوع معامله، سرمایه گذار به جای خرید یک ملک کامل، بخشی از هزینه های یک پروژه را پرداخت می‌کند و در پایان، بخشی از مالکیت پروژه را کسب می‌کند.

مزایای مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت دارای مزایای متنوعی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

کاهش ریسک مالی

کاهش ریسک مالی، یکی از مهمترین مزایای مشارکت در ساخت می‌باشد. سرمایه گذاران با اشتراک هزینه ها و یا منابع با افراد دیگر یا شرکت ها، خطرات مالی را کاهش داده و برای خود فرصت سودآوری بهتری ایجاد می‌کند.

تسریع اجرای پروژه

به علت دسترسی به منابع مالی بیشتر، پروژه ها با سرعت بیشتر در زمان کمتری انجام می‌شوند که این موضوع می‌تواند برای تمام افراد مشارکت کننده مفید باشد.

تنوع در سرمایه گذاری

در مشارکت در ساخت، سرمایه گذاران می‌توانند در چندین پروژه مختلف به عنوان سرمایه گذار شرکت کنند. این موضوع امکان تنوع در سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاران فراهم می‌کند.

خطرات و معایب مشارکت در ساخت

در کنار مزایای متعدد، مشارکت در ساخت دارای معایبی است که در ادامه به برخی از آنها اشاره کرده‌ایم:

پیچیدگی قانون

مشارکت در ساخت ممکن است با پیچیدگی های قانونی همراه باشد. تعیین حقوق وظایف هر طرف، تعیین سود و زیان و دیگر امور مربوط به پروژه باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

ایجاد اختلاف در تقسیم واحد ها

رایج ترین و اصلی ترین اختلاف بین مالک و سازنده، مسئله تقسیم واحد ها می‌باشد. در مشارکت در ساخت، پیمانکار و مالک نهایتا باید بر سر تقسیم واحد به توافق برسند. سعی کنید قبل از شروع انجام پروژه درصد و مقدار سهم طرفین را مشخص کنید تا بعدا دچار چالش نشوید.

تحویل ندادن پروژه در موعد مقرر

از دیگر خطرات مشارکت در ساخت، تحویل ندادن پروژه در موعد مقرر می‌باشد. برای جلوگیری از وقوع این مشکل می‌توان ضمانت های اجرایی را تعیین نمود. این بدین معناست که اگر سازنده پروژه را به موقع تحویل نداد، باید برای تاخیر مبلغی را به عنوان خسارت پرداخت کند.

انواع مشارکت در ساخت

مشارکت در ساخت ممکن است به چندین شکل انجام شود. در زیر به برخی از رایج ترین انواع مشارکت در ساخت، اشاره می‌کنیم:

مشارکت مالی: در مشارکت مالی، یک یا چند سرمایه گذار به عنوان سرمایه گذاران مالی در پروژه های ساخت و ساز شرکت می‌کنند. به این صورت که یا تمام هزینه ها را تامین می‌کنند یا سهمی از هزینه ها را بر عهده می‌گیرند.

مشارکت در ساخت زمین: مشارکت در ساخت و ساز مربوط به ارائه زمین مناسب برای پروژه می‌باشد. در این نوع مشارکت، مالک زمین را ارائه می‌دهد و دیگری پروژه را در زمین اجرا می‌کند و در نهایت مالک و اجرا کننده و کلیت ملک سهیم می‌شوند.

مشارکت مرحله‌ای: در مشارکت مرحله‌ای با تمام شدن هر مرحله از ساخت و ساز، سهمی از ملک به پیمانکار منتقل می‌شود. مثلا با تمام شدن زیرسازی، یک دانگ به پیمانکار می‌رسد.

مبلغ بلاعوض در مشارکت در ساخت

محاسبه مبلغ بلاعوض مشارکت در ساخت به پارامترهای متعددی وابسته بوده و مقدار مشخصی ندارد. حتی ممکن است امکان مشارکت در ساخت بدون بلاعوض نیز وجود داشته باشد. از جمله پارامترهای موثر بر تعیین بلاعوض می توان به منطقه جغرافیایی ملک و متراژ آن، درصد مشارکت، شهرت و اعتبار سازنده، کیفیت و میزان هزینه ساخت و ساز اشاره کرد. تعیین مبلغ بلاعوض به صورت عرف (بدون انجام محاسبات) بر اساس متراژ (هر متر مربع) می باشد و در نهایت در متراژ تحت اختیار مالک در ساختمان جدید، ضرب می گردد.

نتیجه گیری

شما در این مقاله با مشارکت در ساخت و مزایا و معایب آن آشنا شدید. امروزه با افزایش قیمت ملک و تورم اقتصادی، باعث شده تا سرمایه و نقدینگی جامعه به سمت ملک‌ و صنعت ساخت و ساز جلب شود. به همین دلیل، بنگاه های املاک و کسانی که خانه های کلنگی دارند، از سازندگان دعوت به مشارکت در ساخت می کنند. گروه املاک سامان ملک با سالها تجربه در زمینه خرید، فروش، رهن، اجاره و …. آماده است تا شما را در امر مشارکت در ساخت همراهی کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره از مشاوران ما لازم است به وب سایت سامان ملک مراجعه کنید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
Profile Pic
در این سایت سعی می شود یکسری اطلاعات در خصوص خرید و فروش، رهن و اجاره املاک در اختیار کاربر گذاشته شود.
آمار سایت
  • کل مطالب : 49
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 6
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 1
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 36
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 588
  • بازدید کلی : 1827
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی